Taaltraject

Vindt je kind talen maar ‘stom’ en vallen er veel onvoldoendes?
Het was moeilijk uit zijn hoofd te krijgen, dat Frans een ‘stom’ vak was. Het lukte helemaal niet om hiervoor te leren. Ook de grammatica van Nederlands en Engels waren struikelblokken voor Sem. In mijn traject legden we de focus op twee talen. Sem ontdekte dat er overeenkomsten waren tussen de talen en dat hielp bij het leren. Sommige dingen had hij eigenlijk al op de basisschool geleerd. Mijn kennis van de doorgaande leerlijnen hielp hem om dit te zien. Zijn cijfers gingen na een periode gelukkig de goede kant uit, net als zijn motivatie!

Wat zijn de mogelijkheden?

Dyslexie

Dyslexie en spellingproblemen
In het voorgezet onderwijs heeft veertien procent van de leerlingen een dyslexieverklaring. Dat is veel! Deze leerlingen hebben op de basisschool al moeite met spelling en daarna komen de andere talen daarbij. Dit vraagt om een speciale aanpak! Ik heb al veel leerlingen met succes begeleid.

Engels en Frans

Engels moeilijker dan gedacht
Op de basisschool is er veel aandacht voor spelling. In de brugklas moet je dat opeens allemaal zelf doen. Niet vreemd, dat Tom vastliep met Frans en Engels. Hij stond voor beide vakken een  onvoldoende rond de kerst. Tijd voor actie! Mijn traject gaf hem extra uitleg en bood structuur. Dat hielp!

Nederlands

Steeds weer die werkwoordspelling!
Spelling is al op de basisschool een belangrijk vak. In het voortgezet onderwijs vinden veel leerlingen het nog steeds lastig. Doordat ik leerkracht ben, kan ik lesstof goed vertalen naar de manier waarop ze het op de basisschool leerden. Hierdoor valt vaak het kwartje bij spelling en ook bij grammatica van het Nederlands.

Referenties

Weer bij met de lesstof

Mijn dochter zit op Vrijeschool Bovenbouw. Tijdens het schooljaar gaf ze aan dat ze begeleiding nodig had. Bij navraag werd Elise geadviseerd als een fijne en goede begeleider. Na enkele maanden was mijn dochter weer bij met de stof van Nederlands en Frans. Wat echter nog belangrijker is voor mij als moeder, is dat ze vol zelfvertrouwen is. Ik heb Elise ervaren als een vriendelijke, betrokken, doortastende en ervaren begeleider. Ik kan haar beslist adviseren!
Moeder van M, Zutphen

Meer grip op talen gekregen

Elise begeleidt onze dyslectische zoon al een tijd Engels en Nederlands. Als ouders zijn wij heel tevreden met haar aanpak, haar duidelijkheid en daadkracht. Hij heeft steeds meer grip op de talen gekregen, wat niet alleen fijn is voor zijn cijfers, maar ook voor zijn zelfvertrouwen. Hij geeft zelf aan, dat dit komt omdat Elise snapt wat hij lastig vindt en er veel verstand van heeft hoe je kinderen die dat moeilijk vinden iets kan leren. Ook kun je fijn bij haar werken.
M.K., Empe