Taaltraject
Veel moeite met Engels, Duits of Nederlands?
Het was moeilijk uit zijn hoofd te krijgen, dat Nederlands een ‘stom’ vak was. Het lukte helemaal niet om hiervoor te leren. Ook de grammatica van Engels en Duits waren struikelblokken voor Sem.
In het taaltraject legden we de focus op twee talen. Ik liet hem zien, dat er overeenkomsten waren tussen de talen en dat hielp hem bij het leren. Sommige dingen had hij eigenlijk al eerder geleerd, maar hij was veel vergeten. Mijn kennis van de doorgaande leerlijnen hielp hem om dit te zien. Het was belangrijk om veel te herhalen en te oefenen. Zijn cijfers gingen na een periode gelukkig de goede kant uit, net als zijn motivatie!
In het taaltraject legden we de focus op twee talen. Ik liet hem zien, dat er overeenkomsten waren tussen de talen en dat hielp hem bij het leren. Sommige dingen had hij eigenlijk al eerder geleerd, maar hij was veel vergeten. Mijn kennis van de doorgaande leerlijnen hielp hem om dit te zien. Het was belangrijk om veel te herhalen en te oefenen. Zijn cijfers gingen na een periode gelukkig de goede kant uit, net als zijn motivatie!

Wat zijn de mogelijkheden?
Dyslexie
Dyslexie en spellingproblemen
In het voorgezet onderwijs heeft veertien procent van de leerlingen een dyslexieverklaring. Dat is veel! Deze leerlingen hebben op de basisschool al moeite met spelling en daarna komen de andere talen daarbij. Dit vraagt om een speciale aanpak! Ik heb al veel leerlingen met succes begeleid.
Engels en Frans
Engels moeilijker dan gedacht
Op de basisschool is er veel aandacht voor spelling. In de brugklas moet je dat opeens allemaal zelf doen. Niet vreemd, dat Tom vastliep met Frans en Engels. Hij stond voor beide vakken een onvoldoende rond de kerst. Tijd voor actie! Mijn traject gaf hem extra uitleg en bood structuur. Dat hielp!
Nederlands
Steeds weer die werkwoordspelling!
Spelling is al op de basisschool een belangrijk vak. In het voortgezet onderwijs vinden veel leerlingen het nog steeds lastig. Doordat ik leerkracht ben, kan ik lesstof goed vertalen naar de manier waarop ze het op de basisschool leerden. Hierdoor valt vaak het kwartje bij spelling en ook bij grammatica van het Nederlands.
Referenties
Mooie cijfers Duits en Frans
Dank, Elise voor de prettige begeleiding. Je hebt je enthousiasme overgebracht voor Frans en Duits en hiermee ons kind gestimuleerd. Er was een fijne rust onder de begeleiding en met een kop thee werd er goed geoefend. Mooie cijfers waren het resultaat! Dank hiervoor!
R.S. Baak
Weer bij met de lesstof
Mijn dochter zit op Vrijeschool Bovenbouw. Tijdens het schooljaar gaf ze aan dat ze begeleiding nodig had. Bij navraag werd Elise geadviseerd als een fijne en goede begeleider. Na enkele maanden was mijn dochter weer bij met de stof van Nederlands en Frans. Wat echter nog belangrijker is voor mij als moeder, is dat ze vol zelfvertrouwen is. Ik heb Elise ervaren als een vriendelijke, betrokken, doortastende en ervaren begeleider. Ik kan haar beslist adviseren!
Moeder van M, Zutphen